Prawo Zarządzanie

STOP Victim Blaming

Written by Joanna

W 2015 roku była w Polsce głośna sprawa samobójstwa 14-letniego Dominika, który nie radził sobie z agresją kolegów ze szkoły. Po tym wydarzeniu pojawiły się w sieci komentarze:

Bo wyglądał jak pedał.
Mógł kur… ściąć włosy, nie ubierać leginsów. Może wtedy nikt by go tak nie nazywał.
Był słaby psychicznie.
Ubierał się jak gej.

Taki sposób komunikacji, który sugeruje, że to ofiara jest winna bo przyczyniła się do tego, że została skrzywdzona nazywamy Victim blaming.
Ten rodzaj obwiniania ofiary występuje w wielu sytuacjach:

  Ludzie żyjący w ubóstwie postrzegani są, jako leniwi i brak im motywacji.

  Ofiary gwałtów są obwiniane, że przez swoje zachowanie sprowokowały napastnika.

  Osoby mające ciężkie choroby są winne przez zły styl życia.

Oczywiście istnieją przypadki, w których ofiary mogą rzeczywiście posiadać pewną odpowiedzialność za swoje nieszczęścia, ale zbyt często ta odpowiedzialność jest wyolbrzymiona, a inne czynniki mające na nią wpływ są zmniejszane.

Victim blaming występuję również w sytuacjach codziennych, zawodowych. Sama osobiście spotkałam się ze zdarzeniem, gdy jeden z pracowników obrażał innych, wyśmiewał się z nich, stosował taki sposób komunikacji z innymi, który był poniżający. Reakcja przełożonych: „ ona taka po prostu jest, ma taki sposób komunikacji, trzeba nauczyć sobie z nią radzić.”
Victim blaming w sytuacjach zawodowych występuję, gdy menedżer mając pełny obraz sytuacji próbuje uniknąć konfliktu przez celowe rozmywanie faktów i przerzucanie częściowej winy na ofiarę. 

Co to oznacza dla pracownika, który był poniżany przez taką osobę? Że to on częściowo jest winny ponieważ nie potrafi odpowiednio się z nią komunikować.

Takie działania powodują, że wrasta w nas uczucie bezsilności, spada nasza wydajność pracy. Stajemy się ofiarą nie tylko tej osoby, ale również menedżerów, którzy nie podejmują działań, a jedynie tłumaczą tą osobę z jej zachowania przerzucając częściowo odpowiedzialność na nas. Jedynym wyjściem jest wtedy odejście z pracy, chyba, że wcześniej przy dużym spadku wydajności sami zostaniemy zwolnieni.

Brak lub niewystarczające działania po stronie menedżerów mogą mieć poważne konsekwencję dla firmy. Po pierwsze tracą zdolnych pracowników, po drugie takie sytuacje mogą skłonić pracownika do skierowania sprawy do sądu.

Jak unikać takich sytuacji:

  Wszyscy menedżerowie w firmie posiadają odpowiednią wiedzę jak reagować na skargi podwładnych.

  Działy HR mają jasne procedury, jak każda podobna sytuacja będzie wyjaśniana.

  Działy HR są wsparciem dla ofiar, a gdy to konieczne to same podejmują interwencję w imieniu pracowników.

Kiedy pracownik jest źle traktowany to negatywna reakcja powinna być skoncentrowana tylko w jednym kierunku – wobec osoby, która się niewłaściwie zachowuje.

Często niewłaściwe zachowania menedżerów wynikają nie ze złe woli, a jedynie z niewiedzy, braku czasu. Trzeba uświadamiać i pokazywać takie sytuacje w naszym życiu zawodowym, abyśmy zwracali na nie większą uwagę i byli bardziej wyczuleni, gdy widzimy, że dotyka ona kogoś z naszego otoczenia.

About the author

Joanna

Leave a Comment