Motywacja Zarządzanie

Jak zwiększyć efektywność zespołu sprzedażowego

Written by Joanna

Systemy motywacyjne, a efektywność zespołu

Jeżeli ktoś z Was jest lub był managerem zespołu sprzedażowego to zapewne dostawał od swojego szefa polecenia zwiększenia planów sprzedażowych. Aby tego dokonać należy zwiększać wydajność pracy zespołów. Na szczęście z pomocą przychodzi nam psychologia sprzedaży, światowej sławi managerowie, spece od zarządzania, którzy wymyślają wciąż nowe metody, dzięki, którym nasz zespół ma pracować bardziej efektywniej.

 Metody motywacyjne

 Grywalizacja

Moim zdaniem najciekawsza metoda, ale zastosowanie jej w pełni w całej firmie wymaga już pewnych nakładów finansowych, najlepiej, gdy do tego systemu motywacji jest stworzony osobny program, w którym na bieżąco widzimy swoje wyniki. Więcej o grywalizacji przeczytasz tutaj.

Tablica wyników

Potrzebujemy do tego dużej tablicy i flamastrów. Każdy, kto sprzeda notuje wynik na tablicy. Prezentują one wyniki sprzedażowe poszczególnych handlowców. Pamiętajmy, żeby aktualizowana była ona na bieżąco lub codziennie (w zależności od formy sprzedaży). Wyzwala ona ducha rywalizacji, ale również ducha dumy, codziennie gratulujemy wyniku najlepszym sprzedawca w zespole. Minimalny okres, który Tablica wyników powinna opisywać to jeden tydzień, a maksymalny to jeden miesiąc.

Odznaki

Czyli np. gwiazdki. Za każdego nowego klienta lub za każde zarobione dla firmy 1000 zł dostaję się gwiazdę. Po 10 gwiazdkach otrzymuję się odznakę o niskim statusie, po kolejnych gwiazdkach zdobywamy coraz to wyższe odznaki.
Ja stosowałam gwiazdki również przy awansach. Miałam podział w zespole na trzy szczeble stanowisk: młodszy specjalista, specjalista oraz starszy specjalista. Możliwość awansu zdobywało się po uzyskaniu maksymalnej liczby gwiazdek na każdym z tych stanowisk.

Jasna ścieżka awansu
Najlepiej w formie checklisty, której spełnienie gwarantuje awans, a nie jak w większości firm nie ma ścieżek awansu, a zależy on tylko od oceny subiektywnej przełożonego.

Z powyższych metod nasuwa się dla mnie jeden wniosek. Przede wszystkim pracownicy lepiej pracują, gdy mają jasno określone cele, priorytety oraz gdy ktoś ocenia ich pracę oraz doceni i pogratuluje dobrego wyniku.

About the author

Joanna