Wyliczenie rentowności kampanii sprzedażowych to kluczowa kompetencja menedżerów sprzedaży. Należy to robić dla każdej kampanii sprzedażowej. Mierzalność efektów jest trudniejsza przy tradycyjnych działaniach promocyjnych i łatwiejsza przy działaniach marketingu internetowego. Jednak nawet przy tradycyjnych kampaniach sprzedażowych powinniśmy każdorazowo wyliczyć rentowność. Umiejętność kalkulacji kosztów w odniesieniu do przychodów może wydawać się skomplikowana jeżeli robimy to po raz pierwszy. Za kolejnym razem będziemy już tylko wprowadzać nowe dane do tabeli.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Mierzenie przychodów ze sprzedaży, wyliczenie utraconej sprzedaży, obliczanie rentowności nowej akcji promocyjnej – możemy to wszystko policzyć przy pomocy metody Profits & Looses.
Rachunek zysków i stra (P&L) to sprawozdanie finansowe, które podsumowuje przychody, koszty i wydatki poniesione w określonym okresie zazwyczaj w ciągu kwartału lub roku obrotowego.
Wyniki P&L są równoznaczne z rachunkiem zysków i strat. Te dane dostarczają nam informacji o zdolności przedsiębiorstwa do generowania zysków poprzez zwiększenie przychodu.
Bardzo często menedżerowie, którzy teoretycznie nie mają nic wspólnego z dziedziną finansów mają w zakresie swoich obowiązków liczenie rentowności nowych akcji promocyjnych, które mogą być wdrożone w ich działach.
Próg rentowności dla danej akcji można w prosty sposób policzyć metodą Profits & Looses. Jest to metoda, dzięki której w szybki sposób możemy sprawdzić przy jakich założeniach warto zainwestować w daną akcję, kampanie promocyjną lub sprzedażową.
Metoda Profits&Looses to bardzo prosta metoda wyliczająca rentowność akcji pormocyjnej lub reklamowej. W raz przygotowanym arkuszu kalkulacyjnym możemy modyfikować tylko dane i wykorzystywać go do wyliczenia rentowności różnych promocji.
Najważniejsze jest ustalenie jakie koszty będziemy brać pod uwagę przy wyliczeniu rentowności. Jeżeli robimy to po raz pierwszy warto takie rzeczy ustalić z działem controllingu. Standardowo bierzemy koszt wyprodukowania produktu, koszty akcji promocyjnej, koszty logistyczne, koszty licencyjne. Możemy również dołożyć koszty wynagrodzeń np. pracowników działu sprzedaży, jednak to już zależy jakie są standardy w danej firmie.
Metoda P&L | Aktualna sytuacja | Sprzedaż promocyjna | |
---|---|---|---|
Wielkość sprzedaży | 0 | ||
Cena produktu | 350 | ||
Wartość sprzedaży | 0 | ||
Koszty sprzedaży 1 szt. (logistyczne, marketingowe, kadrowe itd) | 0 | ||
Koszty sprzedaży | 0 | ||
Koszty promocji | 0 | ||
Koszt wyprodukowania 1 szt. sprzedawanego produktu | 50 | ||
Koszt produktów sprzedawanych | 0 | ||
Zysk ze sprzedaży | 0 |
Leave a Comment